A járvány bebizonyította, hogy szükség van a hazai oktatás jelentős átalakítására, a rugalmasság növelésére és a hibridizációra is. Utóbbi azt jelenti, hogy a későbbiekben egy tantermi - otthoni kettős rendszer kerülne bevezetésre, mely bármikor képes lenne átállni egy színtisztán otthoni oktatásra, illetve hibrid jellegéből adódóan a tantermi időszak is több internetes, egyéni és otthoni feladatból állna. (Erről már esett szó Maruzsa Zoltán államtitkár "tolmácsolásában" az eduline.hu oldalon is.)
Forrás: edsurge.com
Az biztos, hogy ez fontosabb feladat volna, mint mondjuk a melegellenes törvény azonnali S.O.S. bevezetése (a gyerekek megóvása a Harry Potter filmektől és az esetleges "homokossá válás/nevelés" rémképétől [isten ments]) és szintén fontosabb, mint az ellenzéki parlamenti képviselők agyonbírságolása (bajuszügyi disputákban).
A digitalizációra visszatérve:
... a jövő valószínűleg olyan munkahelyekből fog állni, melyek részben távmunkára épülnek majd, hiszen egy-egy újabb járvány vagy egyéb válság bármikor bekövetkezhet, így minden munka-területnek eleve úgy kell majd kialakítania saját feladatköreit, hogy pillanatok alatt (egyik napról a másikra) megvalósulhasson az átállás. Persze nem mindenhol lehet ezt megoldani, de a törekvés biztosan ez lesz. Ha pedig a munkaerőpiac így fog működni, akkor az oktatásnak is követnie kell az új trendet.
A hibridizáció része az is, hogy a diákok számára a feladat-kiadás szeptembertől nem csak a tantermekben történik majd (még ha hagyományosan is indul a tanév), hanem egy adott internetes felületen is, amihez hozzátartozik majd, hogy a visszaküldések egy része is itt zajlik majd. Így a tanulók megszokják az internetes felületek használatát és nem lesz számukra nagy trauma egy esetleges hirtelen átállás.
Ami a jövőt illeti: egyelőre senki nem tudja, hogy lehetséges e újabb hasonló járvány. Sokan alapból megkérdőjelezik, hogy természetes módon bukkant e fel a SARS-CoV-2, vagy netalán egy laborban készült valamilyen céllal, majd elszabadult (véletlenül, esetleg szándékosan). A gyanakvók közt van például Robert Redfield is, aki mellesleg az amerikai járványügyi központ vezetője (vagyis nem éppen laikus a témában). [Személyes megjegyzésként írom le: én magam a kínai kifejlesztést vélem reálisnak.] Azonban akármelyik esetet feltételezzük is (a természetes felbukkanást vagy a mesterséges pandémia-előidézést [akár Kína által is]) sajnos újra előfordulhat. Azonkívül jöhetnek egyéb globális válságok is, hisz ahogyan Orbán Viktor fogalmazott: "a járványok és a népvándorlások korát éljük".
Forrás: https://sd33.bc.ca/hybrid-learning
Hogy miként függ mindez össze a hazai hibrid-oktatással? Úgy, hogy alkalmazkodnunk kell ehhez az új világhelyzethez: szükséges a kettős rendszer felállítása az oktatásban (és a munkahelyeken is) mert digitalizáció nélkül sebezhető országunk. Megfontolandó, a 3 vagy 4 munkanapos hét is, amikor mind az iskolákban, mind pedig a munkahelyeken (ahol csak megoldható), 5 munkanapból mindössze 3 vagy 4 nap lennének bent a tanulók/dolgozók, a 4. és/vagy 5. munkanap otthonról folyna minden. Ezzel az esetleges átállás is könnyebbé válna és nagy lépést tennék a digitalizációs új rend felé is, mely nem lenne annyira sérülékeny berendezkedés mint a mostani.